Щороку в останню суботу серпня в Україні
відзначають День авіації. Це професійне свято авіаторів та працівників
авіаційної промисловості України. У цей день ми вирішили пригадати, з чого
починалася українська авіація та чим ми можемо пишатися сьогодні.
Історичні літаки та їх конструктори
У 1910 році у
небо піднявся перший український літак. Його сконструював Олександр Кудашев —
київський інженер-конструктор, професор Київського політехнічного інституту
(1906–1911).
Складати власний
аероплан Кудашев почав у березні 1910, а в травні його літак «Кудашев-1» вже
був готовий до польоту. Це був формений біплан із тягнучим гвинтом, який важив
320 кілограмів та був оснащений двигуном «Анзані» потужністю 35 кінських сил.
Каркас літака мав площу 32 кв. м. несучих поверхонь і був зроблений із
дерев’яних рейок і обтягнутий прогумованим полотном. Того ж року Олександр
Кудашев підняв літак у небо на Сирецькому іподромі. Він пробув у повітрі кілька
десятків метрів. Журнал «Аэро - и автомобильная жизнь» опублікував статтю про
літак і про князя Кудашева як про першого авіатора. Утім його досягнення не
визнали офіційно, зазначаючи, що політ виконали без попереднього повідомлення і
на льотному полі не перебувала належна кількість спостерігачів із
Санкт-Петербурга. Пріоритет Кудашева історики авіації визнали лише через
століття.
Літак «Кудашев-1».
Важковаговики
Справу Кудашева
продовжив тоді ще студент КПІ Ігор Сікорський.
У 1908 р. він розробив і побудував свій перший
вертоліт, який, однак, не піднявся у повітря. Після цього Сікорський взявся за
конструювання літаків і спільно з товаришами по інституту Федором Билінкіним і
Василем Йорданом побудував БіС-1 і БіС-2. За деякий час він майже самостійно
збудував — С-3, С-4, С-5, С-6. У 1912 році літак С-6 побив світовий рекорд
швидкості — 111 км/год. Під керівництвом Ігоря Сікорського побудували одні з
перших у світі багатомоторних літаків «Гранд» та «Ілля Муромець».
Літак «Ілля
Муромець» вперше піднявся у повітря 10 грудня 1913 року, а наступного року він
встановив світовий рекорд вантажопідйомності. У березні 1919-го конструктор
переїхав до Штатів, де заснував власну авіаційну компанію — Sicorski Air
Engineering. Гелікоптери Сікорського марки «S» використовували Збройні сили
США. Саме гелікоптери українського інженера першими в історії перетнули
Атлантику та Тихий океан.
Брати Касьяненки
Брати Касьяненки — Андрій, Іван, Євген та Григорій —
побудували шість літаків власної конструкції протягом 1910-1921 років. Перший
спорудили і випробували у 1910 році — на той час це був третій в Україні
спроектований і побудований літак, який зміг відірватися від землі.
Біплан за
схемою збудували з бамбука, дерева і полотна. Двигун — французький 15-сильний
«Анзані» — був установлений позаду пілота за штовхальною схемою, стерно висоти
— перед пілотом, стерно напрямку — на хвостовій фермі. Наступний аероплан —
«Касяненко-1біс» — був сконструйований інакше: переднього керма висоти взагалі
не було. На верхньому крилі з’явилися елерони (це складова механізації крила
літака (планера), яка відхиляється вгору і вниз і призначена для керування
літаком щодо його поздовжньої осі). Літак випробували у Черкасах
1911 року, але помітних переваг перед його прототипом він не продемонстрував.
«Касяненко-3» кардинально відрізнявся від попередніх моделей. Головною
особливістю аероплана стала коробка крил, яка під час польоту могла змінювати
кут встановлення для досягнення поперечного управління літаком без
перекошування. У 1913 році світ побачив літак «Касьяненко-4». Порожнім він
важив 175 кг, а швидкість досягала 60 км/год. Випробував літак тоді вже відомий
пілот Петро Нестеров.
Гідролітаки Григоровича
Ім’я автора ідеї першого в світі гідролітака і винищувача з шасі, що
забирається в повітрі — Дмитра Григоровича також походить з Києва.
Він був
студентом Київського політехнічного інституту, після закінчення якого зайнявся
створенням першого спортивного літака, який назвав «Г-1». Незабаром Григорович
переїхав з Києва до Петербургу, де йому запропонували посаду технічного
директора і головного конструктора заводу, який належав «Першому Російському
Товариству Повітроплавання». Там Григорович і спроектував на початку 1913 р.
перший у світі гідролітак «М-1» і в тому ж році «М-2» і «М-4», котрі
використовували, як злітну і посадочну смугу водяний простір.
Гідролітак М-5.
За роки Першої світової
війни конструкторське бюро Григоровича створило понад 10 типів гідролітаків.
Морський розвідник «М-9» конструкції вперше у світі був обладнаний гарматою та
міг приземлятися не лише на воду, але й сніг. Літаючий човен ГАСН київського
конструктора — перший у світі морський торпедоносець. Дмитру Григоровичу
належить реалізована ним ідея застосування на літаках броні та шасі, що
складалося в польоті. Гідролітаки Григоровича вироблялися в США, Великій
Британії, Італії та Франції .
Конструкторське бюро Антонова
У 1952 році до
Києва переїздить Олег Антонов разом зі своїм конструкторським бюро. Першим
державним замовленням київського конструкторського бюро стало створення
транспортного літака з двома турбогвинтовими двигунами, і вже за два роки в
небо піднявся Ан-8.
У жовтні 1959
року розпочав польоти пасажирський Ан-24, що згодом встановив 71 світовий
рекорд за льотно-технічними показниками. На ньому вперше використовувалася
новітня на той час технологія зварювання склеєних елементів конструкції.
Створення літака Ан-22 «Антей» ознаменувало новий крок у світовому
авіабудуванні, відкривши шлях широкофюзеляжним літакам нового покоління. 27
лютого 1965 року «Антей» здійснив перший політ, а вже в червні
за кордоном його назвали «сенсацією ХХ століття». Ан-22 побив 12 рекордів,
зокрема швидкості, висоти польоту і вантажопідйомності. Літак робив небачене:
доставляв на Крайню Північ газотурбінні станції, роторні екскаватори, вагони та
інші великогабаритні вантажі.
Літак Ан-22 «Антей».
У 1970-х КБ Антонова створює транспорті
літаки з турбореактивними двигунами —Ан-72 та Ан-74, які й сьогодні є
незамінними у віддалених районах, де немає бетонованих аеродромів. А в 1982
році київське конструкторське бюро запропонувало світу нову сенсацію:
суперважкий дальній військово-транспортний літак-богатир Ан-124 «Руслан», який
згодом встановив 30 світових рекордів. «Руслан» став останнім літаком, що був
розроблений під безпосереднім керівництвом Олега Антонова.
Авіабудівні компанії і підприємства України
Сьогодні в
Україні діють кілька підприємств, які займаються конструюванням літаків,
вертольотів, їх ремонтом, будівництво двигунів. Найпотужнішим підприємство є ДП
«Антонов». Особливу гордість авіаконструкторів становлять вантажні гіганти
«Руслан» і «Мрія», що є візитною карткою фірми. На підприємстві конструюють
транспортні пасажирські літаки, а також літаки спеціального призначення
(використовуються для боротьби зі шкідниками в сільському й лісовому
господарствах, підгодівлі рослин, моніторингу повітряного простору й
дистанційного зондування землі, боротьбі з пожежами тощо).
Ремонтами літаків в Україні займаються у 9 містах:
Вінниці, Запоріжжі, Конотопі, Львові, Луцьку, Миколаєві, Одесі та Чугуєві. Двигуни виробляють дві компанії: «Мотор-Січ» та
«Івченко-Прогрес», які базуються у Запоріжжі.
«Мрія» – унікальний літак рекордсмен
Ан-225 «Мрія» — найбільший та
найпотужніший у світі транспортний літак, створений київським КБ імені
Антонова.
Рекорди:
рекорди з
перевезення максимального комерційного вантажу в 247 т,
абсолютний
рекорд вантажопідйомності — 253,8 т,
перевезення
найважчого в історії авіації моновантажу — 187,6 т — з Франкфурта (Німеччина)
до Єревана (Вірменія),
перевезення найдовшого в історії авіації
моновантажу — 42,1 м — з Китаю (аеропорт м. Шицзячжуан) в Данію (аеропорт
Воєнс/Скридструп).
У листопаді 2004 Міжнародна федерація
повітроплавання внесла Ан-225 у Книгу рекордів Гіннесса за його 240 рекордів.
Розробка літака почалась у 1985 році й тривала 3,5 роки. «Мрію» побудували на
Київському механічному заводі. Перший політ літак здійснив 21 грудня 1988 року.
Перший комерційний політ «Мрія» здійснила 31 січня 2002 року зі Штутгарта до
королівства Оман із вантажем 187,5 тон продуктів харчування для американських
військових, розташованих у країні. У травні 2016 року Ан-225 здійснив
комерційний рейс до Австралії, перевізши з Праги в місто Перт генератор з
обладнанням загальною масою 130 тон.
Характеристики:
Довжина — 84 м
Розмах крила — 88,40 м
Площа крила — 905,0 м²
Висота — 18,1 м
Максимальна злітна маса — 600 000 кг
Максимальне комерційне навантаження — 250 000 кг
Максимальна швидкість польоту — 850 км/г
Максимальна висота польоту — 11 000 м
Державний музей авіації України
У 2003 році в Україні
у Києві, поблизу аеропорту «Жуляни» відкрили Державний музей авіації. Його
площа — 20 гектарів.
Тут вдалося зібрати понад 70 експонатів: гелікоптерів,
ракетоносців, винищувачів, навчально-тренувальних та пасажирських літаків.
Відтак, за кількістю дослідних і одиничних бортів музей є шостим у світі і
другим за величиною колекції в пострадянських країнах. У Музеї можна побачити перший дослідний Іл-86,
другий дослідний/перший серійний Іл-18, перший серійний Ту-104, передсерійний
Ту-134, а також Ту-22М0 з дослідної серії та інші. Також в музеї представлений
унікальний експонат- вертоліт Мі-26, який був ліквідатором аварії на ЧАЕС.
Шановні користувачі, якщо
Вас цікавить література з історії авіації та створення перших повітряних
апаратів, завітайте в відділ виробничої
літератури Волинської ДОУНБ імені Олени
Пчілки. В нас ви знайдете багато книг і періодичних видань по даній темі.
Чекаємо на зустріч з вами!
Немає коментарів:
Дописати коментар